Trumpas įvadas į socialinę atsakomybę
Socialinė atsakomybė nėra nauja organizacijų ir institucijų sąvoka, apie kurią reikia susimąstyti. Tiesą sakant, žodis „korporacija“ kyla iš lotyniško žodžio korpuso, kuris senovės Romoje minėjo žmonių kūną (Chaffee, 2017).
Taigi korporacijos buvo laikomos iš prigimties socialinėmis įmonėmis Romos teisėje ir dažnai organizuojamos socialiniais tikslais. Šis dėmesys socialinei įmonei atsispindėjo Anglijos teisėje iki viduramžių (Chaffee, 2017).
Po viduramžių socialinė atsakomybė atsisakė darbotvarkės ir nuoširdžiai pakartojo po pramonės revoliucijos. Reaguojant į bažnyčios spaudimą taisyti moralinį visuomenės nuosmukį, socialinė reforma ir susirūpinimas dėl darbuotojų gerovės tapo svarbiu verslo ir mokslinio diskurso bruožu (Wells, 2002).
Po Antrojo pasaulinio karo socialinės atsakomybės populiarumas buvo dar kartą atgaivintas, iš dalies dėl susirūpinimo dėl to, kaip kai kurios organizacijos karo metu uždirbo didelį pelną. Dėl to 1942 m. Buvo sukurtas ekonominės plėtros komitetas, kuris veiktų kaip apsauga nuo įmonių, turinčių pelno iš morališkai abejotinų priemonių. Iš esmės komitetas propagavo verslo socialinę sąžinę (Frederick, 2006).
Akademinis susidomėjimas apibrėžti socialinę atsakomybę pasirodė šeštojo dešimtmečio pradžioje, kai Howardas Bowenas (1953 m.) – CSR tėvas – apmąstė savo 1953 m. Knygoje Verslininko socialinės atsakomybės “ Kiek įmonių interesai ir visuomenės interesai kada nors galėtų suderinti. Nepaisant tam tikro Boweno perspektyvos, per kelis dešimtmečius nuo tada, kai korporatyvinė socialinė atsakomybė tapo klestinčia moksline disciplina (įsigyti ir kt., 2011).
Kas yra įmonės socialinė atsakomybė?
Manoma, kad ĮSA yra plačiau nei kaip teisiniai ir ekonominiai organizacijų įsipareigojimai.
Anot McGuire’o (1963), korporacijos turėtų domėtis socialine bendruomenių ir įmonės kultūros, kuri daro įtaką bendrai jų darbuotojų vystymuisi ir laimei, socialinę gerovę.
CSR apibrėžimai
Esmė, ĮSA reiškia įmonės socialinę atsakomybę ir yra verslo ir visuomenės sutartis (Chaffee, 2017). Tiksliau, mokslininkai ir praktikai domisi ryšiu tarp organizacijos veikimo ir kaip ji daro įtaką vietos bendruomenėms, aplinkai, ekonomikai ir visuomenei plačiau (Carroll ir Brown, 2018).
Nors socialinės atsakomybės idėja egzistuoja šimtmečius, Carroll (1979, p. 500) pasiūlė pirmąjį vieningą akademinį apibrėžimą: „Verslo socialinė atsakomybė apima ekonominius, teisinius, etinius ir nuožiūra lūkesčius, kuriuos visuomenė turi organizacijų, susijusių su organizacijomis nurodytas laiko taškas “.
CSR piramidė
Dešimtojo dešimtmečio pradžioje Carroll sukūrė įmonių socialinių atsakomybių piramidę, apimančią keturias dimensijas. Kad verslas galėtų įsitraukti į ĮSA, jis turi patenkinti ekonominius, teisinius, etinius ir filantropinius lūkesčius, kuriuos iškėlė visuomenė (Carroll, 1991).
- Ekonominis
Tai yra pradinis visuomenės lūkesčių lygis. Be pelningo verslo ekonomikai negalima suteikti jokios pridėtinės vertės, o visuomenė plačiau nukentės. - Teisėtas
Tai atspindi sąžiningų verslo praktikos lūkesčius, kuriuos iškėlė visuomenė, kuri vertina verslą kaip unikalius ekonominius subjektus. Šie lūkesčiai apima teisinius reikalavimus parduoti prekes ir paslaugas bei įstatymų ir kitų teisės aktų laikymąsi. - Etiška
Vien tik įstatymų nepakanka jokioje visuomenėje, todėl tikimasi, kad verslas veikia etiškai, o tai reiškia, kad reikia laikytis bet kurios visuomenės nustatytų moralinių principų ir elgesio kodeksų. - Filantropinis
Tai nurodo lūkesčius, kad korporacijos teiktų charizuojamai. Ši veikla yra savanoriška, tačiau dažnai tikimasi, kad įmonėms grąžins visuomenę. Tai darydamos organizacijos gali gauti naudos reputacijai.
Lyderiai atkreipia dėmesį: šie keturi aspektai yra absoliučiai minimalūs organizacijos reikalavimai, kad galėtų būti patenkinti, kad būtų CSR pirmtakai.
CSR pavyzdžiai
Priemonių, kurias organizacijos gali imtis kaip įsipareigojimo įmonių socialinei atsakomybei, pavyzdžiai yra aktyviai bandymas sumažinti anglies dvideginio išmetimą, darbo politikos gerinimą, maloniai teikiamą darbą, bendradarbiaudami su aplinkos sąmoningais partneriais, produktais ir paslaugomis, investuojant į įvairovę, teisingumą, įtraukimas ir B korpo statusas.
Vienas iš sąžiningumo verslo pavyzdžių yra „Lego ™“, kuri 2024 m. Gavo specialų pripažinimo apdovanojimą už jo tvarumo pastangas. Danijos kompanija yra gerai žinoma dėl savo dėmesio tvarumui, o daugybė pavyzdinių ĮSA projektų jau pradėta.
Tai apima įsipareigojimus naudoti tvaresnes medžiagas „LEGO ™“ produktams, perdirbamoms pakuotėms, tikslams sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą ir didinti moterų atstovavimą vyresniųjų lyderystės lygmenimis (LEGO Group, 2023).